Beste buren, waar is de tijd dat een bescheiden bouwgrond of woning in een plattelandsgemeente zoals Varsenare nog werd verkocht via een onderhandeling? Tegenwoordig gaat dat ook al via een online veiling — officieel met oog op transparantie en vereenvoudiging, maar vooral om geïnteresseerden te laten opbieden en als verkoper het onderste uit de kan te halen. Zo is de transactionele hebzucht van de middenklasse.
Uiteraard weten we allen dat er bouwgrond in de Grote Thems te koop is. Volgens de “experten” gaat het om een “zeer residentiële exclusieve ligging”.
Hoezo “zeer exclusieve ligging”? Misschien met Bachten de Kupe of de middelmaat als norm, maar welke vastgoedprofessional spiegelt zich nu aan de onderkant of middelmaat van de maatschappij?
De Grote Thems verwelkomt dus binnenkort een nieuwkomer. En als we op de huidige evolutie van de verkaveling mogen afgaan, wordt dat wellicht (weer) nieuw geld. Straks kunnen we onze verkaveling beter omdopen tot de “Nieuwe Thems”.
Maar voor ons maakt het helemaal niets uit wie of wat de nieuwkomer wordt — een bordeel, borstchirurg of gezin uit Botswana, zolang het maar volk is met opvoeding en manieren. Maar waar haal je die? Van boereleute met veel geld maar weinig smaak en roddelaars hebben we er inmiddels genoeg. Op dat vlak zou er een numerus clausus moeten komen.
Maar laat ons niet voorlopen op de feiten. Eerst moet het online verkoopplatform van de Belgische notarissen haar dienst doen. We doen dus een warme oproep aan alle bewoners van de Grote Thems — die effectief geld hebben en niet enkel doen alsof — boerenzonen/dochters die de akkers van mémé en pépé hebben verkocht, cirurgen, vleeshouwers, ondernemers en dergelijke apostels: bieden maar! Help ons de Grote Thems een nog gezelligere buurt te maken!
Wie weet krijgen we binnenkort nóg een koppel whippersnappers, nóg een zwembad met poolhuisje, nóg een Land Rover, nóg een viervoeter en nóg meer slaperige uniformiteit — allemaal goed voor de plaatselijke middenstand. Waarvoor dank.
